۱۵ مرداد، ۱۳۹۰

جیمیل و حریم خصوصی

ظاهرا گوگل گام جدیدی در ورود به حریم خصوصی آدم ها برداشته. اخیرا متوجه شده ام که آگهی های متنی که در کنار ایمیل های جیمیل نمایش می دهد، برگرفته از نتایج سرچ من در موتور جست و جوی گوگل است. این یعنی اطلاعات مربوط به کاربر و فعالیت های اش به طور یکپارچه بین سرویس های زیرمجموعه ی گوگل مبادله می شود و هرگونه اطلاعاتی از کاربر که در یکی از سرویس ها به دست آید در اختیار دیگر سرویس ها قرار می گیرد.

یک نکته ی دیگر که خیلی شک برانگیز است برای ام، این است که آگهی های متنی مذکور در Gmail همچنین شامل مطالبی هستند که من اخیرا آن ها را سرچ نکرده ام، بلکه فایل هایی را شامل کلیدواژه هایی که در این آگهی ها هست -خصوصا نه به انگلیسی بلکه به فارسی- از روی «هارد»م باز کرده ام! آیا ممکن است بدون هیچ اعلانی به اطلاعات روی هارد ما هم دسترسی داشته باشد؟ میدانم که از لحاظ فنی این قضیه ممکن است، اما منوط به استفاده از نرم افزارهای خاصی است. حتی یادم هست که سیستم سرچ دسکتاپ گوگل تضمین می داد که اطلاعات هارد را هنگام استفاده از آن، به سرور گوگل ارسال نمی کند. بنابراین در حالی که من حتی از این سیستم سرچ هم استفاده نمی کنم چه طور ممکن است این اطلاعات در اختیار جیمیل باشد تا برای گزینش آگهی های متناسب با علایق کاربر از آن ها استفاده کند؟

ظاهرا کم کم باید تئوری توطئه در مورد گوگل را باور کنیم و بپذیریم که گوگل در حال تبدیل به یک سیستم مخوف جاسوسی است! بدبین ام. بدبین ام؟

مرتبط:

اینترنت و نابرابری قدرت


دانای کل به مثابه ی «خدا»

۲ نظر:

Zahra گفت...

چه اشکالی داره دنیا دنیای جاسوسی است ومسلم است سلام گرگ بی طمع نیست ، این دنیا بزرگ از دید ما که کوچکیم بزرگ مینماید وگرنه یک نگین کوچک انگشتر است در دل بیابان ، خوب حالا اطلاعاتی شخصی را که بسیاری از آن بدرد کسی نمیخوره همه بدانند یا ندانند چه اهمییتی دارد ، بی خیال شوید ، آب که از سر گذشت چه یک نی و چه صد نی ...

n گفت...

اولا: لابد همین اطلاعات شخصی ما به درد کسانی میخورد که با این ولع گردآوری و تحلیل اش می کنند! ثانیا ممکن است این اطلاعات واقعا به دردنخور باشند. من با اصل موضوع مساله دارم: این که دسترسی به این اطلاعات برای هر کسی ابزار سلطه است. ما در دنیای آفلاین مان چنان غرق در نقض حریم خصوصی مان هستیم که شاید دغدغه ای که این جا من مطرح کرده ام دغدغه ای واقعی به نظر نیاید و بلکه لوکس به نظر برسد. در تمام طول روز و ماه و سال افراد مختلف به طرق سیستماتیک و غیرسیستماتیک، با حمایت نهادهای رسمی و غیررسمی حریم خصوصی ما را چنان نقض می کنند و ما چنان در برابرشان بی دفاع هستیم که به این موضوع عادت کرده ایم...

نیم نگاه